Dovolujeme si Vás informovat, že ve Sbírce zákonů byla uveřejněna vyhláška č. 291/2024 Sb., jež navazuje na novelu zákona o cenách č. 265/2024 Sb., kterou jsme Vám již představili v naší předchozí právní aktualitě (odkaz zde). Vyhláška nabývá účinnosti, stejně jako novela zákona, od 1. ledna 2025.
Vyhláška stanoví seznam druhů balených nepotravinářských výrobků, na které se vztahuje povinnost označit je při jejich prodeji vedle prodejní ceny i měrnou cenou. Tato povinnost se bude vztahovat mj. na některé druhy kosmetických přípravků, hygienických potřeb a mycích, čistících a dezinfekčních prostředků, které jsou blíže specifikovány v příloze této vyhlášky a mezi které spadají např.:
- přípravky k péči o pokožku (kromě dekorativní kosmetiky) – tedy pleťové a tělové krémy, krémy na ruce, pleťová séra, balzámy, ale i sprchové gely atp.;
- přípravky pro hygienu dutiny ústní/dentální hygienu – kam spadají zejména zubní pasty, ústní vody;
- přípravky do koupele;
- přípravky na holení;
- parfémované vody, toaletní vody, parfémy;
- vody používané před holením a po holení;
- deodoranty a přípravky pro osobní hygienu – kam budou podle našeho názoru zařazeny i antiperspiranty, gely na intimní hygienu atp.;
- toaletní papír, papírové kapesníky, utěrky a ubrousky;
- hygienické vložky a tampóny;
- pleny dětské a pleny pro dospělé;
- mýdla a mýdlové vločky;
- mycí, prací, čisticí, máchací přípravky a pomocné přípravky (včetně tablet a kapslí), chlornanové přípravky;
- nefarmaceutické dezinfekční prostředky – pod čímž je možné si představit zejména biocidní dezinfekce na ruce atp.;
- osvěžovače vzduchu pro použití v domácnosti (kromě evaporačních osvěžovačů vzduchu).
Zpravidla se tak jedná o výrobky, u nichž množství může být rozhodujícím prvkem při nákupu, a spotřebitel tak bude moci jednoduše posoudit cenu výrobku na základě jednoduchého porovnání měrné ceny.
Dodáváme, že povinnost uvádět měrnou cenu se dle novely nadále vztahuje na balené potravinářské výrobky, které jsou označeny údajem o množství, objemu nebo hmotnosti výrobku. Výjimka se vztahuje na výrobky, u kterých není jejich označení měrnou cenou vzhledem k jejich povaze nebo účelu výrobků vhodné nebo u kterých by to bylo zavádějící.
Zároveň se povinnost uvádět měrnou cenu nevztahuje na situace, kdy jsou výrobky prodávány spotřebiteli v kombinaci s jiným výrobkem v jednom obalu a za jednu cenu, typicky se jedná o „dárkové kosmetické balíčky“.
Pro ceny uváděné v reklamě na výrobky se povinnost uvádět měrnou cenu také uplatní. V rámci našeho velkého semináře FARMACIE, MARKETING A PRÁVO (CZ & SK) 2024, který se koná ve dnech 27. a 28. listopadu 2024, si nejen tuto novinku prakticky představíme.
V případě jakýchkoli dotazů či připomínek týkajících se daného tématu jsme Vám plně k dispozici.