Dovolujeme si Vás informovat, že dne 12. února 2025 vláda schválila návrh novely zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o regulaci reklamy“). Jedná se o skutečně rozsáhlou novelu, která nejen zpřesňuje požadavky na reklamu v oblasti kojenecké výživy, ale zároveň upravuje regulaci reklamy na léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a další související oblasti.

Navrhované změny budeme nejprve v krátkosti představovat v rámci OTC konference dne 25. února 2025 (bližší informace zde) a následně velmi detailně rozebírat na našem webináři NOVINKY V REKLAMĚ NA LÉČIVÉ PŘÍPRAVKY, který se bude konat 12. března 2025 od 9:00. Předmětem webináře bude kromě novely zákona o regulaci reklamy také praktický rozbor aktualizovaného pokynu UST-27, o jehož vydání jsme Vás již informovali v naší aktualitě dostupné zde. Pokud Vás tedy problematika reklamy v této oblasti zajímá, neváhejte se na náš webinář přihlásit. Podrobnosti o jeho konání včetně možnosti přihlášení naleznete na tomto odkazu. Níže uvádíme stručný přehled některých změn, které může novela zákona o regulaci reklamy přinést.

 

(i)         Novela má mimo jiné upřesnit, které formy informací souvisejících s léčivými přípravky se považují za reklamu, stanovit podmínky realizace pobídkových programů zdravotních pojišťoven či šíření informací o zacházení s humánními léčivými přípravky pro nelékařské zdravotnické pracovníky tak, aby takové šíření informací nebylo považováno za reklamu. Novela také navrhuje, aby šíření informací podporující správné používání přípravku nebylo omezeno, pokud se jedná o informace pocházející se od příslušných orgánů veřejné moci. Změn v této oblasti je skutečně vícero. Novela dále přináší i novou úpravu v oblasti organizace setkání odborníků či poskytování vzorků humánních léčivých přípravků.

 

(ii)        Velmi podstatné změny novela navrhuje i v oblasti zdravotnických prostředků. Reklama na zdravotnický prostředek, který je podle pokynů výrobce určen pouze pro použití zdravotnickým pracovníkem, a zdravotnický prostředek a diagnostický zdravotnický prostředek in vitro, který může být vydán pouze na poukaz nebo žádanku vystavené lékařem podle jiných právních předpisů, vůči široké veřejnosti nebude zakázána, ačkoli budou povoleny některé její formy. Nově má být povolena propagace zdravotnických prostředků, které jsou vydávány pouze na poukaz nebo žádanku od lékaře. Reklama na zdravotnické prostředky, které smí aplikovat jedině zdravotník, má ovšem zůstat i nadále zakázána.

 

(iii)       Novela má rovněž změnit dozorový orgán pro oblast reklamy na kojeneckou výživu, kdy by stávající dozorové kompetence krajských živnostenských úřadů měla převzít Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

 

V případě jakýchkoli dotazů či připomínek týkajících se daného tématu jsme Vám plně k dispozici.